פורום ביקורת מסעדות
נושא: שבתאי היפה: פשוט במובן הטוב של המילה  לצפיה בהודעה המקורית
תאריך: 07/09/2017 | 08:43
11
726
כשכמעט כולם מסביב מנסים להמציא גלגלים, כיף לפרגן דווקא למוסד קולינארי שיודע לעשות את שלו. 
 
האמת ניתנת להיאמר. כמאמר השיר: אין כמו יפו. לא רק בלילות. ובוודאי מבחינה קולינארית. כמי שעבר לגור שם לפני חמש שנים וחצי, אני יכול רק לברך על כך שרחוב יפת הוא בדיוק דקה נסיעה מהבית שלי, מה שאומר גישה מהירה לחינאווי (הזול והלא פחות טוב מבין השניים) , בטשון חמיס (שמקפיד לעדכן טלפונית כשמגיעה פלמידה אדומה או הפציע טרחון), יש ירקות טריים ואיכותיים גם אצל אום עלי היקרה יותר וגם בשדרות ירושלים. ויש זלמן הקצב ואברמנטו וחסן עטייה או מאפיית סולטן עם פיתות חמות בטריות שיא.  אז נכון שבימי ראשון חלק מהמקומות סגורים אבל ברור שכשבא לי לבשל משהו, אני בסך הכל מסודר. גם במחיר, הזול משמעותית משווקי האוכל בתל אביב, שלא לדבר על רמת השרון בה התגוררתי עד המעבר.
 
ככל עיר עתיקה, גם ליפו מוסדות האוכל שלה: מישו, איציק הגדול, השווארמה של בינו, מרגרט תייר עם האוכל הנפלא וההשמצות המופרזות, ועוד ועוד. אחד המוסדות הבולטים ובוודאי הותיקים הוא שבתאי היפה, הממוקם בסימטה קרוב מאד לסניף המקורי של אבולעפיה.
 
עוד כילד אכלתי שם. לא שאני זוכר משהו. מי יכול. אבל ההורים שלי תמיד זוכרים אותו לטובה. לכן, ולרגל יומולדת משפחתי מאוחר, אי אפשר היה לסרב לבקשת אימי היקרה לחזור לשם. המון זמן לא היינו, וזו הזדמנות טובה לבדוק האם הדגים והמאזטים עדיין עושים את העבודה.
 
ובכן, התשובה בסך הכל חיובית. שבתאי סקנדריון עושה את מה שהוא יודע, וזה בהחלט מספיק. אין התחכמויות, קשקושים וצילחותים. יש דגים צלויים או מטוגנים, הרבה נדיבות והרבה אוכל.
 
זה מתחיל במאזטים, שמיד סוחבים לכיוון יוון, וטוב שכך: צזיקי, סקורדליה, איקרה, פלפלים קלויים, זיתים, פיאס (סלט שעועית קר), טחינה, סלק, חציל קלוי, וגם סלט ירקות טרי. למעט הטחינה והאיקרה, שסבלו שתיהן ממעט מליחות יתר, כל השאר היה טוב ומעלה. הצטיינו במיוחד, כצפוי, הצזיקי ובעיקר הסקורדליה, ממרח השום ותפוחי האדמה המוקצף, שבוצע בדייקנות והיה ממכר ממש. מובן גם שמהכל הגיע עוד ועוד. בנוסף נחת על השולחן הצפוף עד מאד סלט יווני גדול (55) עם כל החשודים העיקריים וגבינה טובה,  שהיה חתוך גדול, טרי ומשמח עד מאד. הוא בהחלט עשה את שלו. כל זה אומר ששבתאי היפה היא אופציה מצויינת לצמחונים ואפילו לטבעונים. אפשר לסגור שם בקלות ארוחת מאזטים טובה בלי מנה עיקרית ב 47 שקל בלבד. במקרה הגרוע אפשר להזמין צ'יפס גדול, כמונו (20 שקל) , שאף הוא חם ופריך וטרי ואין ספק שנעשה לפי כל כללי הטקס. תענוג גדול היה לטבול אותו בסקורדליה השומית. כן, צ'יפס עם פירה. קראתם נכון. כיף גדול. גם לטבעונים
 
עיקריות הדגים מתומחרות ב 99 שקל, הבשרים ב 74. זה מה שקובע את מחיר העיסקית. קשה היה להמשיך לאכול, אבל היי, הגענו עד כאן. שנוותר על דגים?
פעמיים פילה מוסר ועוד פילה לברק, וגם  שיפודי פרגית בגריל. איך היה? הפילטים נצרבו ביעילות והוגשו עם חצי לימון. טרי, ענייני ומכובד. זה היה טעים, אבל לא הצלחנו לסיים אותם. הפרגיות הוגשו בנדיבות רבה אפילו יותר (300 גרם), אבל הפעם מדובר היה ביעילות ותקינות שגרתית ותו לא. לא ציפינו ליותר.
 
לא ציפינו להרבה גם מהקינוחים: מזל של מלבי, ומוס פיסטוק (25) , ועל כן הופתענו, מאד, לטובה, ממוס הפיסטוק, שהיה עשיר בלי להיות כבד מדי או מתוק מדי. המלבי, לעומתו, כן הכיל מתיקות יתר ועל כן היה טוב פחות.
 
כולל שתייה קלה, עלתה הארוחה המשביעה עד מאד הזו 500 שקלים לארבעה אנשים וזאטוט אחד, להלן האחיין, שניסה ללא הרף להשליך את תכולת השולחן על הרצפה, כולל צלחות ותפריט, אבל גם נהנה מאד ממנת הפרגית. השורה התחתונה כאמור, היא חיובית לחלוטין. אולי לא תפגשו כאן הברקות או דגים עם רטבים וזיקוקים, אבל כן יתייחסו אליכם באהבה כמו שרק במוסד מסוג זה יודעים. במציאות של היום זה בלתי מבוטל. אפשר כאמור להזמין רק מאזטים וצ'יפס, וגם הדגים לא יאכזבו. בעוד שבעיר הגדולה מסעדות שמתחילות עם הבטחה נסגרות לצערנו בקול ענות חלושה, טוב שיש מישהו שיודע את העבודה. יותר מזה אנחנו לא צריכים.